Mit csinál a gyógypedagógus?
Illyés Gyula Tisztelet a gyógypedagógusoknak c. írásában így fogalmazott: „A gyógypedagógusok foglalkozása, a ’különleges nevelés’, a gyógyító nevelés is alkotás; az ő szakmájukra – akár az enyémre is – inkább illik a szó: hivatás. Ez azt jelenti: nem elég a szaktudás, tán a tehetség sem, kell ide emberség is, jó jellem.”
A gyógypedagógus eltérő fejlődésmenetű gyerekekkel és fiatalokkal foglalkozik, szakszerű segítséget nyújt fejlesztés, nevelés, oktatás és pedagógiai kísérés formájában, valamint segédkezik a funkciózavaraik (kognitív, szociális, szomatikus, érzékelési, észlelési stb.) korrekciójában, illetve kompenzálásában, életviteli nehézségeik kezelésében, habilitációjukban és rehabilitációjukban.
Kompetenciája kiterjed a sajátos nevelési igényű (SNI) és a különböző beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő (BTMN) gyermekek fejlesztésére egyaránt.

A gyógypedagógusok nyolc szakirány közül egy vagy két területre specializálódhatnak:
autizmus spektrum pedagógiája szakirány: Az autizmussal élő gyermekek, fiatalok és felnőttek speciális nevelési, fejlesztési szükségleteinek megállapítására, a fejlesztő tevékenység területeinek és eszközeinek meghatározására, valamint állapotának és élethelyzetének javítására irányuló gyógypedagógiai nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós és rehabilitációs feladatok ellátására képzett szakember.
értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirány: Az értelmileg akadályozott (középsúlyos, súlyos és legsúlyosabb fokú értelmi fogyatékos és halmozottan sérült) gyermekek, fiatalok és felnőttek speciális nevelési, fejlesztési szükségleteinek megállapítására, gyógypedagógiai diagnózis készítésére, gyógypedagógiai nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós és rehabilitációs feladatok ellátására, differenciált egyéni és csoportos fejlesztésre, a fejlesztő tevékenység területeinek és eszközeinek meghatározására szakosodott gyógypedagógus.
hallássérültek pedagógiája szakirány (szurdopedagógus): A hallássérült gyermekek nevelési-oktatási feladatainak ellátására, a korai tanácsadás tevékenységeinek ellátására, az egyéni habilitációs-rehabilitációs feladatok ellátására, általános rehabilitációs jellegű feladatok ellátására, a pedoaudiológiai feladat ellátásában való részvételre szakosodott gyógypedagógus.
látássérültek pedagógiája szakirány (tiflopedagógus): A látássérült gyermekek, fiatalok és felnőttek speciális fejlesztési, nevelési, oktatási és rehabilitációs szükségleteinek meghatározására, a látássérülés fokának, jellegének megállapítására, a látássérült gyermekek fejlesztésére, a szembetegségek és azokból fakadó következmények gyógypedagógiai feladatainak ellátására, az egyéni tanulási szükségletek felmérésére, értékelésére, az egyéni és társas tanulási környezet tervezésére, kialakítására, a funkcionális látás fejlesztésére, a látássérült tanulók számára megfelelő tanítási médiumok tervezésére, elkészítésére és alkalmazására szakosodott gyógypedagógus.
logopédia szakirány (logopédus): Az orofaciális, fonációs, beszéd- és nyelvi zavarok és a specifikus tanulási zavarok (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) felismerésére, vizsgálatára, elkülönítésére szakosodott gyógypedagógus, aki a zavarnak megfelelő logopédiai (nyelv- és beszédterápiás) ismeretterjesztő, prevenciós, nevelési-oktatási, fejlesztési, kezelési és terápiás feladatok megtervezését és végrehajtását végzi.
pszichopedagógia szakirány (pszichopedagógus): A tanulási, érzelmi és viselkedészavarok diagnosztizálására és ellátására szakosodott gyógypedagógus, aki képes felismerni a pszichés fejlődés zavarait, a tanulási zavarokat, valamint a rendszerint gyermek- vagy serdülőkori kezdettel megjelenő érzelmi és viselkedészavarokat, szociális-szocializációs nehézségeket, pszichoszociális fogyatékosságot és az érintett személyek gyógypedagógiai ellátására irányuló komplex tevékenységet végezni. Gyógypedagógiai ellátásban részesíti azon kiemelt figyelmet igénylő személyek csoportját, akik különleges bánásmódot igényelnek, azon belül sajátos nevelési igényűek, egyéb pszichés fejlődési, súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral küzdenek.
szomatopedagógia szakirányon (szomatopedagógus): A mozgásos akadályozottsággal járó állapotváltozások ismeretében a személyiségfejlődést befolyásoló gyógypedagógiai, szomatopedagógiai eljárások, módszerek, eszközök kiválasztására, illetve alkalmazására szakosodott gyógypedagógus, aki a terápiát, fejlesztést, nevelést, oktatást, egészségügyi és pedagógiai célú rehabilitációt végzi. Tevékenysége hasonló, de nem azonos a konduktor vagy a gyógytornász tevékenységével.
tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány: A tanulásban akadályozott (beleértve az enyhén értelmi fogyatékos gyermekeket is), a tanulási zavarral (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, figyelemzavar) és tanulási nehézséggel küzdő gyermekek és fiatalok speciális nevelési, fejlesztési szükségleteinek megállapítására, a fejlesztő tevékenység területeinek és eszközeinek meghatározására és a (gyógy)pedagógiai diagnózis készítésére szakosodott gyógypedagógus, aki a nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós, habilitációs és rehabilitációs feladatok megtervezését és ellátását végzi.
Miben különbözik a fejlesztőpedagógus munkája?
A fejlesztőpedagógus – olyan tanár, tanító, óvodapedagógus, aki fejlesztőpedagógusi továbbképzés után – a különböző beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő (BTMN) gyermekek pedagógiai szűrését, fejlesztését, prevencióját és korrekcióját végzi csoportos vagy egyéni formában.
Kompetenciája azokra a gyermekekre terjed ki, akik legalább normál intelligencia övezetben helyezhetők el, ép érzékszervekkel rendelkeznek, és érésbeli lemaradásuk vagy tanulási nehézségeik elsősorban a környezeti károsító hatásokkal indokolhatóak. Kompetenciája nem terjed ki a sajátos nevelési igényű tanulók diagnosztizálására, sem ezek terápiájára (ez gyógypedagógus szakember kompetenciája). A sajátos nevelési igényű tanulók kiszűrésében együttműködik a Szakértői Bizottsággal és tanulási zavar esetén a szakszerű terápia biztosítása céljából a gyógypedagógus kollégákkal.
Felhasznált irodalom:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Gyógypedagógus
https://ppk.elte.hu/szakiranyu/fejlesztopedagogus
https://barczi.elte.hu/content/kepzesi-es-kimeneti-kovetelmenyek-ba-bevezeto.t.259?m=197
Illyés Gyula: Tisztelet a gyógypedagógusoknak, Gyógypedagógiai szemle 1979. január-június VII. évf. 1-2. szám (p. 3)