Olvasás és írás készség- és képességfejlesztés

 

Az olvasás és írás készség- és képességfejlesztést abban az esetben ajánlom, ha gyermeknél az olvasás és/vagy írás területén a szülő nehézségeket észlel. Az olvasás és írás fejlesztéséhez szorosan kapcsolódik a hallott és írott szövegértés fejlesztése is.

Példák az olvasás területén felbukkanó nehézségekre:

  • nehezített a betűfelismerés, betűtanulás
  • folyamatos, konzekvens betűcsere fedezhető fel
  • hosszú-rövid hangok megkülönböztetése nehezített
  • szótagolási problémák
  • nehézségek a szótagolt olvasásnál, összeolvasásnál

Példák az írás területén felbukkanó nehézségekre:

  • betűk formája változékony
  • vonalvezetés hullámzó
  • szavak közötti távolság nagy mértékben különböző
  • ceruzafogás eltér a szokásostól
  • hosszú-rövid betűk megkülönböztetése nehezített
  • gondolkodik a leírandó betűk alakján (főleg tollbamondás esetén szembetűnő)
  • szóközök, a központozás és a nagybetűk gyakran elmaradnak, nem konzekvens az alkalmazásuk

A fentebb vázolt nehézségek csak iránymutatóak, előfordulhat, hogy a felsoroltak közül csak egy jelentkezik, előfordulhat, hogy több, de esetlegesen másmilyen nehézségek (is) felmerülhetnek. Fontos az is, hogy hol tart a gyermek az olvasás és írás elsajátítás folyamatában pl.: ha csak most kezdett ismerkedni a betűkkel, hangokkal, akkor hagyjunk neki időt belerázódni.

Viszont, ha szülőként érzékelnek más problémát is, akár már óvodáskorba visszanyúlóan, akkor érdemes lehet konzultálni a témában, akár velem, akár más szakemberrel.

Ilyen egyéb nehézségek lehetnek:

  • mozgáskoordináció nehézségei (összerendezetlen nagymozgások, egyensúly bizonytalansága, ügyetlen finommotorikus mozgások)
  • szegényes szókincs, kifejezőkészség, szótalálási nehézség
  • beszédészlelési és értési nehézségek
  • hullámzó, változó intenzitású figyelem és koncentráció
  • rész-egész viszonyának, alak-háttér viszonyának, formák, arányok észlelésének nehézsége
  • téri orientáció zavarai (testséma, bal-jobb irány és alapvető téri irányok felismerésének nehezítettsége)
  • emlékezeti funkciók nehézsége

 

Scroll to Top