Képességfejlesztés óvodásoknak

Az óvodai képességfejlesztés a gyerekek fejlettségéhez igazított feladatok elvégzésével, gyakorlásával zajlik, játékos formában az alábbi területeken:

Nagymozgások

A nagymozgásos gyakorlatok elősegítik az idegrendszeri érést és segítenek az összerendezettebb mozgás kialakításában.

Finommotorika

Az emlékezet szükséges minden gondolkodási művelethez, fontos a tanulás, munka folyamatában. Vizuális, auditív, formaemlékezet fejlesztése.

Nyelv és kommunikáció

Szókincsbővítés, beszédértés, és hangtani tudatosság fejlesztése az olvasás megalapozásához.

Gondolkodás

Összehasonlítás, megkülönböztetés, az egész és annak részleteinek vizsgálata (rész-egész viszony).

Érzékelés és észlelés

Vizuális, auditív és taktilis csatorna erősítése a könnyebb tanuláshoz.

Figyelem és emlékezet

Az emlékezet szükséges minden gondolkodási művelethez, fontos a tanulás, munka folyamatában. Vizuális, auditív, formaemlékezet fejlesztése.

Tájékozódás

Tájékozódás időben és térben. Egyensúlyérzék fejlesztése. Alapvető téri irányok gyakorlása: előre-hátra, föl, le, oldalra.

Testséma

Testkép, testfogalom kialakítása, testrészek és funkciójuk tanulása testérzetek magabiztosabb ismerete. Bal-jobb irányok megtapasztalása.

Matematikai képességfejlesztés

Ismerkedés matematikai kifejezésekkel (kisebb-nagyobb, több-kevesebb), összehasonlítás (különböző, hasonló), számfogalom alapozása (pl.: mennyiségek összemérése, párosítás), geometriai tapasztalatszerzés.

Sorrendiség (Szerialitás)

A sorrendiség helyes felismerése, gyakorlása játékos formában. Később az olvasásban, írásban és számolásban is hasznosítjuk ezt a tudást.

Zene és ritmus

Éneklés, ritmikus mozgás, ritmusos és egyszerű dallamú mondókákkal és dalokkal.

Képességfejlesztés kisiskolásoknak

Azon alsó tagozatos gyermekek számára ajánlom, akiknél érzékelhető, hogy nehezebben vették az óvoda és iskola közötti váltást, illetve tartós vagy visszatérő nehézségeket tapasztalnak a szülők egyes képességterületeken.

Jelezheti a problémát például:

  • hullámzó, változó intenzitású figyelem és koncentráció
  • emlékezeti funkciók nehézsége (pl.: korábban tanultakat nehezen hívja elő, hasznosítja új helyzetben)
  • szegényes szókincs, kifejezőkészség, szótalálási nehézség
  • beszédészlelési és értési nehézségek
  • rész-egész viszonyának, alak-háttér viszonyának, formák, arányok észlelésének nehézsége
  • téri orientáció zavarai (testséma, bal-jobb irány és alapvető téri irányok felismerésének nehezítettsége)
  • mozgáskoordináció nehézségei (összerendezetlen nagymozgások, egyensúly bizonytalansága, ügyetlen finommotorikus mozgások)
  • a túlzott nyugtalanság, mozgékonyság (pl.: nehezen tudja végig ülni a 45 perces órákat)
  • logikai, következtetési, sorrendiségi, ok-okozati viszonyok összekapcsolásának nehézségei

Azt azonban fontos figyelembe venni főleg 1. osztályosoknál, hogy a gyerekek 6-7 éves korban átlagosan 30 percig tudnak aktívan figyelni, ezenkívül az új környezethez és az új elvárásokhoz is alkalmazkodniuk kell, amely nem mindenki számára megy azonnal.

A képességfejlesztés az alábbi területeken zajlik személyre szabott feladatokkal:

  • nagymozgások
  • finommotorika
  • nyelv és kommunikáció
  • gondolkodás
  • észlelés és érzékelés
  • figyelem és emlékezet
  • tájékozódás, testséma
  • matematika
  • sorrendiség
  • zene és ritmus
Scroll to Top