Szövegértés és fogalmazás készség- és képességfejlesztés
A foglalkozások során sor kerül szövegértés nyelvi és nem nyelvi feltételeinek fejlesztésére, a tanuló osztályfokának megfelelő szövegértési műveletek elsajátítására, a szókincsbővítésre, az emlékezet fejlesztésére. Ezenkívül hangsúlyt fektetünk a szövegalkotási képesség fejlesztésére, ahol gyakoroljuk a kérdésfeltevést, illetve kérdésekre adott rövid válaszok megfogalmazását és ismerkedünk a különböző szövegtípusokkal.

Nyelvi feltételek:
- a jó olvasástechnika, vagyis a dekódolás módjának az ismerete
- az adott nyelv rendszerének, pragmatikai, stilisztikai szabályainak ismerete
Nem nyelvi feltételek
- beszédhelyzet (ki üzen kinek)
- kontextus ismerete (történelmi-társadalmi háttér)
Befolyásolja továbbá:
- a szöveg nehézsége
- az olvasó háttértudása (világtudása)
- az ismeretek mozgósításának képessége
- a szövegértési műveletek végzésének képessége (pl.: információ visszakeresése, ok-okozati összefüggés felismerése)
- szociokulturális tényezők
Az összefoglalás H. Molnár Emese: A szövegfeldolgozás elmélete és gyakorlata alsó tagozaton c. könyve nyomán készült.
egyszerű szövegértési műveletek
- információ visszakeresése
- szinonimák keresése
- ok-okozati összefüggés felismerése
- állítások elvetése, megerősítése
közepesen nehéz szövegértési műveletek
- tartalmi elemek továbbgondolása, következtetések levonása
- értelmezés
- véleményalkotás, reflektálás, érvelés
- lényegkiemelés, címadás
nehéz szövegértési műveletek
- szó szerinti/metaforikus értelmezés
- értékek, erkölcsi kérdések, motivációk, magatartásformák felismerése
- személyes nézőpont kifejtése
- szöveg címszavakba tömörítése
- szabály megfogalmazása
A fentebbi csoportosítás Hover Judit: Szövegértési műveletek c. munkája alapján készült.
Szövegalkotási képesség (fogalmazás) fejlesztésére például az alábbi témákon/feladatokon keresztül kerül sor:
- bemutatkozás
- személyek bemutatása megadott szavak segítségével
- a köszönés szabályai
- a megszólítás szabályai
- a kérés szabályai (pl. hogyan kell elkérni egy ceruzát)
- a tanácsadás (pl. hogyan kell gondozni a kedvenc állatot)
- párbeszédek gyakorlása/ eljátszása az olvasmányok dramatizálásával
- játékok eljátszása
- bábozás
- képolvasás
- mondatok alkotása
- mondatok összefűzése
- hiányos mondatok kiegészítése
- válaszadás kérdésekre
- történetalkotás képsor segítségével
- egy megkezdett történet folytatása
- az elolvasott és feldolgozott szöveg tartalmának az elmondása
- párbeszéd alkotása, párbeszéd leírása
- összekevert mondatok helyes sorrendbe állítása
- vázlatkészítés (eleinte közösen, később hiányos vázlat kiegészítésével)
- vázlat önálló megírása
- szinonimák gyűjtése és mondatokba illesztése
A fentebbi összefoglalást Dr. H. Tóth István: A fogalmazástanítás és a nyelvhasználat fejlesztése tágabb kitekintésben tanulmánya alapján készítettem.